mandag 21. juni 2021

W-kull. Født 11 juni 2021 - Første uke.

Ikke alltid ting går som planlagt. Jeg hadde håpet på 2 kull i juni siden både Livi og Raina var parret. Håpet at jeg skulle ha 7 smårollinger løpende her denne sommeren, for Livi fikk 3 valper sist og Raina 4. Men man ser jo at naturen lever sitt eget liv, og slettes ikke følger mine planer 😏 Jeg så tidlig at Raina var drektig, og jeg trodde Livi var det, eller det var vel kanskje ønsketenking 😄 Uansett, Livi var tom og etter vekta til Raina, skjønte jeg at hun ikke hadde like mange valper som tidligere. Hun var frisk og sprek hele drektigheten, og torsdag 10 juni startet fødselen. Det tar gjerne flere timer fra oppblokkingen starter til valpene kommer. Alt gikk etter oppskriften, men da hun begynte å presse kom det ingen valper. Jeg dro til veterinæren om natta og etter å ha fått bekreftet på røntgen at det var 2 valper og ingen sperret for, fikk hun riefremdrivende. Det gikk likevel lang tid før noe skjedde. Veterinæren sjekket med jevne mellomrom om valpene var på tur, og hun forsøkte å hjelpe frem den første. Han lå med bakenden ned, så han ble som en liten propp. Til slutt fikk vi den ut, og det var en stor fin gutt. Dessverre hadde det gått hull på posen han lå i, og han hadde nok fått i seg mye fostervann i tillegg til at alt hadde gått sent. Han var i livet når han var født, men var for svak til å klare seg. Veldig trist når slikt skjer. Han var en stor flott plugg. Neste valp som var ei tispe, kom ut uten problem. Hadde vi tatt keisersnitt ville nok begge klart seg, men det ser man først i ettertid. For Raina sin del er det selvsagt godt at ikke det ble gjort. Så da ble det 1 valp på Raina, og 1 valp her i sommer, som jo er et annet antall en planlagt. Jeg må nok ta på meg skylden selv for denne situasjonen, for jeg var for sent ute med parringen på dem begge. Livi var jeg klar over at jeg kunne ha oddsene mot meg, men likevel kjørte 140 mil til sammen for å parre henne.

Det går heldigvis fint med lillejenta som er her. Raina er som vanlig ei fantastisk mor, og koser seg godt med valpen sin. De første døgnene lå hun pal sammen med valpen, men nå er hun ute sammen med de andre hundene. Når hun kommer inn, er det rett inn i valpegården igjen. Det er rolig og fredelig til valpen, så hun har det godt 💓 Ofte når det er enebarn bli de veldig tykke, for de har melkebaren for seg selv. Ser at hos Raina har det tilpasset seg at hun bare har en valp, så valpen vokser som normalt, og blir ikke ei tjukkeberta 😍


Ei stolt Raina med si lille prinsesse.

En nydelig liten skapning som er under 1 døgn.

Mat må man ha 💓

Mamma Raina og lillepia si.

Her har hun blitt 4 døgn.

Mor og datter 💓

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar