lørdag 18. april 2020

Uka som har vært

Ja nå har valpene vært gjennom sin andre uke, og det har vært litt av hvert som har skjedd 😊 Først og fremst knekte rosa jente koden, for hvordan hun skulle få melk fra moren. Hun har jo vært utrolig flink å patte hele tiden, og minst like kvikk som de andre, men ikke helt klart å få i seg noe fra melkebaren. Hun har vært flink å drikke fra tåteflaske, så det var ikke noe stort problem annet enn at det ble en del ekstra arbeid. Plutselig en dag så slapp jeg å trå til lenger. Da var det ikke annet å gjøre for meg, enn å passe på at valpene hadde det rent og varmt, og ellers bare nyte synet og lydene 💓Men så er det det at plutselig så kan ting endre seg.
Raina som er en klatremus hadde klart å få tak i en liten sjokoladebit. Det var ikke ren sjokolade, og den var lys, så for hennes del var det ikke noe skummelt. Hun merket det knapt. Derimot visste jeg med sikkerhet at en sart valpemage ville merke det. De første timene gikk det fint, men så var det blå gutt som først fikk diare og ble slapp. Da ville han selvsagt ikke spise noe mer. Ved hjelp av zoolac og andre små hjelpemidler var han fin igjen morgenen etter. Alle de andre hadde pattet fint til da, men så kom de etter en etter en. I løpet av dagen fikk jeg kontroll på det igjen, men det er ikke noe morsomt når det står på. Uansett så er alt bare fred og harmoni igjen i valpekassa, og jeg kan bare sitte å nyte. Alle spiser veldig godt og legger på seg helt etter oppskrifta. Og Raina, selv om man kan bli litt oppgitt over klatringa hennes enkelte ganger 😀, så er det ingen som kan ta fra henne at hun er ei fantastisk mor. Hun har vasket og stelt på valpene, og de var så rene hele tiden at det var ikke lett å se at valpene hadde diare. Men altså, nå har vi lagt det bak oss, og passer på at det ikke er noen mulighet for Raina å få tak i noe hun ikke skal ha.
Det er ikke mye spennende å ta bilder av ennå, men jeg gjør det likevel. Plutselig ligger de ekstra søtt, og da må jeg bare knipse. Så her er litt fra den uka som har vært.

13 april, og valpene er i 10 døgnet.
Som oftest ligger de temmelig rotete når de spiser, så jeg benytter sjansen på å ta bilder, når de ligger slik.

Det er nokså utrolig hvor fort de vokser. Tenk at for bare noen dager siden var de små mus, nå er de i hvert fall kommet i marsvin stadiet. Blå gutt helt venstre, så er det rosa jente som fremdeles er litt mindre og tynnere. Ved siden av henne ligger tjukkassen grønn gutt, og helt til høyre orange tispe.

Litt rart for andre å se at jeg kaller de etter farge, men slik gjør jeg det. Selv om jeg ser forskjell på dem, liker jeg likevel å ha fargebånd. For det første er det da lettere å se hvem som har forsynt seg av melkebaren, og om det er noen som ikke har gjort det. Så i stedet for å se nærmere på dem, ser jeg fargen på båndet. For det andre, så føler jeg at de blir litt mer personlig med fargebåndet på seg. Da er de ikke et kull, men forskjellige individer. Litt vanskelig å forklare, men jeg får litt mer forhold til den enkelte. Slik gjør jeg det i hvert fall, og fargenavnene kommer til å bli brukt hele veien tenker jeg, selv om de får egne navn. Det er enklest slik.

14 april, og i ellevte døgn
De ble jo født rundt midnatt, så føler jo at de er ikke helt 11 døgn når jeg tar bilder på dagtid.

Nå hadde de plassert seg slik at begge guttene lå samlet, og da måtte jeg knipse. Fargen på båndene ser dere selv. Grønn gutt er pr i dag litt større enn blå, men det kan forandre seg fort.

Så er det jentene. Ikke så vanskelig å se forskjell på de da. Rosa lys og fager, og orange mørk og vakker. Rosa har vært den klart minste i og med at jeg måtte håndmate henne de første dagene, men hun er på god vei til å ta igjen de andre.

Samme dag, men nytt teppe. Regner med at alle forstår hvorfor jeg tok dette bildet. Herlig, ikke sant 😍


15 april og i tolvte døgn.

Fire deilige velskapte klumper.

Bilde bare fordi det er søtt.

Og bilde bare fordi de lå så fint på rekke og rad. Kan vel se at grønn gutt har en god mage.

Bilde fordi mamma Raina også må komme med. Hun er så avslappet og god der hun ligger. Litt forskjell på grønn gutt til høyre, og rosa tispe ved siden av.

Bilde bare fordi jeg har lyst. Jeg syntes nesten jeg kan se at de vokser. Det går så fort. Som man ser, så er rosa jente flink å karre til seg den bakerste patten, som er den beste. Størrelse slettes ingen hindring.

Og bilde bare fordi jeg kan, og fordi det var så søtt med halen oppe på blå gutt.

16 april og trettende døgn

Kun ett bilde denne gang, og det fordi de lå så fint her. Tripp, trapp, tresko. Rosa til venstre, så blå, og grønn. Orange jente lå litt utenfor bildet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar