torsdag 2. desember 2021

Bildene er tatt sist søndag da de var 6 uker, men blir lagt ut først nå.

6 uker, men det er fire dager siden. Det var skikkelig photoshoot den dagen, men jeg er litt treg med å legge de ut. Det er stor aktivitet hos valpene nå, og når de er våkne skal de inn på stua. Da er det om å få gjort noe i mellom slagene, for jeg må ha full oversikt over dem når de er ute av valpegrinda. Litt vel hønemor kanskje, men det er slik jeg er. Det er veldig mye liv i dem nå. De går over alt, og de er mye sammen med de voksne. Det er løpetid blant tispene, så det er en del styr der også. Spesielt når man har en hannhund her på lån. Det går likevel veldig bra, men jeg ser at Flora koser seg ekstra med dem når hun får ha de for seg selv. Nå når de er så store, begynner dagen tidlig...veldig tidlig. De skal helst ikke bæsje i grinda, så de mener at de må få komme på stua for å gjøre det. Normalt ville jeg tatt de rett ut, men så kaldt som det har vært har jeg ikke kunnet gjøre det. Håper det blir litt mildere fremover. Uansett, det er ca kl 05:00 dagen deres begynner. Da er det full rulle, og mye løping i stua, og aller helst skal de forstyrre de voksne som fremdeles sover. Flora er selvsagt med, for hun vet at det vanker ekstra god mat på dem da. De spiser mest tørt valpefor nå, men jeg lager fremdeles oppbløtt blandet med geitemelk og startermousse. For å være ærlig, så er det vel Flora som er mest glad i det nå. Litt spiser de små også. De får i seg nok mat, så det er ingen fare for det. De er i godt hold hele gjengen. Vel her kommer bildene. Litt kjedelig med grå bakgrunn denne gang, men ville prøve noe nytt. Det blir også en del forskjell på fargene på grunn av lyset. Den som hadde vært flink å stille inn kameraet skikkelig for å få gode bilder, men man får bare klare seg med det som er.


Chamiilon`s Xanthus 6 uker

En skikkelig søt liten gutt. Han hadde et par dager han kunne virke litt usikker når det kom besøk. Ikke usikker på folket, for han er utrolig sosial, og sitter gjerne klistret inntil besøket. Han er en ordentlig kosegutt. I dag ser man ingenting til det, for han er en skikkelig tøffing. Han er spesielt opptatt av en hannhund vi har på besøk for tiden. Det er nok den store helten hans.

Måtte bare legge med ett til hodebilde av han, for det var så søtt.

Nydelige Xanthus som det er nå bestemt at skal flytte til Skatval, Stjørdal.

Xanthus, vil nok få et annet kallenavn etter hvert, er fremdeles den mørkeste, men begynner å bli veldig lys i pelsen nå han også. Han vil nok få beholde den mørke fine maska.

Han er rett og slett nuskat. Han var den siste som fikk nytt hjem, men han får det godt dit han kommer.

En fin kompakt tibbegutt. Ikke lett å få tatt bilde av han i det hele tatt, for han skal absolutt ikke ligge rolig. Det er opp å gå med en gang.

Må bare skynde meg å knipse mens han ligger rolig et øyeblikk. De sov fremdeles mye den tiden, så måtte passe på å få tatt bilder i våkne øyeblikk. Det blir ofte bare en av gangen. Jeg syntes det er veldig greit å ha disse bildene som viser utvikling fra uke til uke.

Her ser man hvor lys han begynner å bli.

                                             Så et ekstra bilde rett og slett fordi han er så søt.

Plageånden Xanthus med sin store helt.


Chamiilon`s Xerius, 6 uker

Herlige søte Xerius som skal kalles Felix til vanlig. Han flytter ikke så langt her fra, bare til nabokommunen. Han er en robust tøff gutt, men samtidig veldig kosete. Han kan sitte lenge på fanget og bare kose seg glugg. Det var god kontakt med ny eier, og han trivdes godt hos henne. 

Et ekstra hodebilde av han og rett og slett fordi det er søtt.

Xerius er en kraftig og kompakt gutt. Han er størst av de alle, men det er ikke så stor forskjell på han og Xavier. 

Han har et nydelig hode og nydelig blikk.

Man må bare bli glad i han. Xerius får en ny "bror" når han flytter, men det er en annen rase som jeg ikke helt husker navnet på. Eller jeg tror jeg husker det, men er ikke sikker. Det er også en liten rase.

Ja jeg vet, nesten likens bilde som de to forrige, men alle var så fine så jeg klarte ikke å velge bort noen. Helt greit med alle tre når det er så fint motiv.

Rett og slett en vakker gutt.

Han satt med munnen åpen mesteparten av tiden 😂 Jeg hadde en leke jeg ville han skulle fokusere på så han satt rolig, men han ville helst bite i den.

Fin gutt som står stødig på sine fire bein. Han elsker også de voksne hundene, og det er rett og slett artig å se på de små som løper etter de store og vil gjøre akkurat det samme som dem. Når de store drikker vann, så gjør selvsagt disse små også det. Han er en herlig gutt i en gjeng med herlige valper.


Chamiilon`s Xavier, 6 uker

Han med den logrende halen. Xavier logrer hele tiden, og har gjort det fra de begynte å røre på seg. Uansett hva som skjer, kommer det folk eller kommer de andre hundene, så logrer han. Det ble forresten ikke noe ekstra hodebilde på han, for han så nesten helt lik ut på alle bildene.

En utrolig vakker og sjarmerende kar. Han var den første som viste sosiale tendenser.

Han har tegninger fra bestemor Raina sine linjer, eller far til Raina som bor i Finland.

Joda, han vil helst vandre han også når jeg tar bilder. Masse å snuse på når man er på et nytt teppe. 

Han har så glitrende intenst blikk. Han var den første jeg tok bilde av denne gangen, så da var jeg så heldig at det var lys ute. Det hjelper litt på fargene.

Det blikket 💓 Xavier skal heller ikke flytte langt her fra. Han blir boende med sin nye familie ca 1 1/2 time fra oss.

Han har ennå ikke fått sitt kallenavn, men det kommer fort nok. På søndag kommer den nye familien og hilser på han igjen. Han har forandret seg mye siden sist de var her.

Blir mye nesten samme bilder her og, men slik er det. Han er fin på alle sammen,

Godgutten Xavier. Det er et helt utrolig fint gjeng. De fungere så godt sammen med de voksne, og jeg kan ikke få sagt nok hvor artig det er å se på dem når de skal herme etter de store. Med løpetid på tispene i huset, blir det jo litt ekstra fart, og valpene løper etter de hele tiden. Her er det smått og stort om en annen.

Chamiilon`s X-Factor

Hun er søt som sukker, og man ser veldig tydelig at det er ei lita pia. X-Factor skal flytte til en flott familie i Trondheim og vil bli kalt luna til vanlig. Hun vil også få en "storebror" tibbe som selskap. Hun fikk treffe sin nye matmor sist lørdag, og hun slo seg fort til ro på fanget.

Det ble et ekstra hodebilde av henne også. Hun er den som er vanskeligst å ta hodebilde av. Bjørn sier at det er jeg som holder henne skjevt, og det er sikkert riktig. Hun har en tendens til å legge hodet litt til siden når vi skal ta bilde, så det er vel derfor det blir slik. Uansett, når man er søt så blir man det på bildene også.

Må jeg virkelig stå rolig her. Nokså bedende i blikket. Har jo så mye mer lyst å utforske alt det nye.

For det meste i bevegelse. Flaks at man i det hele tatt får noen bilder av disse små.

Her ser man utslaget på fargene på bildet. Plutselig så endrer det seg helt, men man får bare ta det med seg. Nok et bilde hvor hun heller vil gå enn å stå i ro.

Hun er altså bare så kjempesøt. Hun er ei veldig trygg og sosial tispe.

Ok innrømmer det, nesten like det forrige bildet... men hun holder hodet litt annerledes, så da blir det også med. Hva kan man gjøre... fine motiv blir til mange bilder.

Jepp, ligger der og ser bare søt ut.

Litt annen farge igjen, men spiller ingen rolle. Luna er like fin. Vet forresten ikke hvilke farger som ble best. De andre nesten for grå, mens disse litt for brune. Spørs om jeg skulle satset på et fotokurs 😂

Upps et til bilde hvor hun bare ligger og er søt.

Måtte bare ta med det også. I morgen formiddag skal de få et lite bad for første gang. Jeg bruker å gjøre det før de er 6 uker, men har ikke hatt tid før nå. De forandrer seg veldig mye når de blir badet og fønet, og pelsen blir mye mer fluffy. Ikke for det, den er fluffy på dem alle allerede. Så er det jo greit å få vasket seg litt da. Merkelig nok så tisser disse med jevne mellomrom 😅 og de bryr seg gjerne ikke om at de leker på samme plass etterpå. Det er kaldt om dagene, og litt vanskelig å ta de ut for å gjøre fra seg. I denne alderen bruker de fleste valpene fra meg allerede å være renslige. Kanskje jeg prøver å ta de ut i morgen, i hvert fall om graderstokken kryper under -10.

Et par bilder og videosnutter på slutten.
Hver sin smak. Flora spanderer fra melkebaren mot at hun får valpematen deres. Jeg tror Flora kunne spist hele dagen nå om hun fikk anledning. Hun får nok mat i massevis, men må prøve å redusere litt på den. Det er jo ikke så om og gjort for henne lenger å die valpene, og da bør hun spise litt mindre for å redusere melka. Det er utviklinga. Valpene skal klare seg selv snart, og da må de klare seg uten melkebaren hennes. jeg skjønner at det ikke er så morsomt å ha de små med de skarpe vampyrtennene hengende i puppene 😄

Du og jeg.... sier Xanthus. Han har funnet seg en ny helt.

Nina koser med valpene. Det er en del kaos hos oss de dagene. Ikke nok med at det er løpetid med gale tisper og en gal hannhund, så har vi lille Levi Andrè på 2 1/2 år på besøk. 

Så artig å få være sammen med de voksne, og ikke minst Nina.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar