tirsdag 30. juni 2015

Valpene på helsekontroll i dag, og Tuva og Ophelia flyttet til sine nye hjem.

I dag er valpene 8 uker, og flytteklar. Det er et moden og selvstendig gjeng, som ikke vil få noen problemer med å tilpasse seg i et nytt hjem. Klart det vil bli litt uvant og litt sutring i begynnelsen tenker jeg, men det er jo lov.
Vi var på Heimdal Dyreklinikk på helsekontroll, så det ble litt kjøring på dem. Det er noen mil fra oss. Valpene klarte seg godt i bil. Litt sutring i begynnelsen, men det gikk fort over. De fikk være på setet ved siden av meg, så de så meg hele turen. Selvsagt i bur, men jeg kunne stikke hånden inn  trøste litt om nødvendig. Helsekontrollen gikk kjempefint. Jeg fikk veldig mye skryt for et jevn og friskt kull. Alle lå mellom 1,630 og 1,730 i vekt, og det er jeg veldig fornøyd med. Det er der jeg vil ha dem. De var også veldig flinke når de ble undersøkt, fikk chip og vaksine. Man ser jo selv hvordan valpene er i hverdagen, så jeg var vel egentlig ikke overrasket over at de fikk mye skryt av veterinæren. Jeg har lov å være litt stolt av et så flott gjeng :)
Den vanskeligste biten med at de er blitt så gamle, er at de skal flytte. Man blir så glad i disse små en har stelt med siden fødselen, og så under hele utviklingen. Likevel blir det lettere når en ser hvilke flotte eiere de får. Selv om det er trist å skilles fra de, så vet jeg at de får det så godt i sine nye hjem. Det stemmer så perfekt med valp og eier. Tror ikke noen kan skjønne hvor stor pris jeg setter på det. Mamma Lona har vært klar på det i flere dager, at hun mener valpene kan begynne å klare seg selv. Det er naturens gang. Det har ikke vært mange melkesupene å få om dagen, og det er slik det skal være. Valpene skal bli flinke å spise selv før de flytter, og det har så absolutt disse vært. Nå gleder jeg meg til å få bilder og tilbakemeldinger etter hver som valpene vokser opp :)
 
Først ute med å treffe sin nye familie var eldste jenta Chamiilon`s Heart Of Gold (Orange), som kalles for Tuva til daglig. Hun har hilst på far og ene datteren tidligere, men nå fikk hun treffe hele familien. Tuva var litt spak når hun plutselig ble alene uten sine søsken, men det vil nok bli godt å få sitt eget hus å "sjefe" i etter hvert. Greit å få all oppmerksomheta selv, og slippe å dele den med resten av rampene :) Tuva er ei tøff og trygg jente, og vil nok slå seg fort til ro hjemme i Namsos. Jeg er så takknemlig at hun fikk komme til denne familien, og jeg håper de får glede av hverandre i mange år fremover. Masse, masse lykke til fremover.

Første uke er det Elin som skal være "barnepike" for lille Tuva, men etter hvert er det ferie og hun får alle rundt seg. Tror de kommer til å kose seg godt disse to :)

Neste som reiste til sitt nye hjem var Chamiilon`s Honeybun (rød tispe), som har fått det ærverdige navnet Ophelia til daglig. Etter å ha levert Tuva, kjørte jeg til Jonsvatnet i Trondheim hvor Ophelia skal bo nå. Hun vil bo veldig fint til, med naturen som nærmeste nabo. Hennes nye eiere Einar og Aurora har vært på besøk hos oss to ganger, så Ophelia har truffet dem tidligere. Det var likevel litt spennende, å plutselig bli skilt fra sine søsken og vante tilværelse. Hun er ei trygg jente, så det går seg nok fort til. Ophelia skal dele hjem med en til hund, en nydelig Japansk Spisshund som heter Trym. Det var tydelig at hun satte pris på å få en storebror, for halen gikk frem og tilbake da hun fikk hilse ordentlig på han. Litt rart blir det nok ei stund, men det tar nok ikke lang tid før hun er i full vigør. Jeg gleder meg til å få følge henne opp, og siden de bor nokså nært er det store muligheter for at jeg får se henne igjen. Hun skal også få prøve seg på utstilling, så jeg vil nok treffe henne der også. Masse, masse lykke til lillemor og din nye familie. 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar