torsdag 29. oktober 2020

Valper født 28 oktober 2020

 Mine tisper bruker som oftest å føde på dag 60 etter første parring, så jeg har beregnet at de kunne komme til verden allerede mandag 26 oktober. Steffi hadde derimot andre planer, og ventet like greit et par dager lenger. Det ble våkenatt fra tirsdag til onsdag, for da skjønte jeg at de små ville melde sin ankomst. Etter vektoppgangen på Steffi regnet jeg med at hun skulle få 3 eller 4 valper. Den første gutten kom til verden kl 03:50 og veide 151 gram. Ei helt grei vekt på en tibbevalp, så tenkte at hvis de andre lå på det samme, kunne det være 4 valper 😏 Neste gutt kom kl 04.47, og han slet hun litt mer med å få ut. Han var en del større 191 gram, og kom med bakbena først. Ikke uvanlig, og det går som regel helt fint. Det gjorde det denne gangen også. Siste gutt kom ikke så lenge etter og ble født kl 05:15. Han veide hele 213 gram. Når det var to såpass store valper, skjønte jeg fort at det ikke ble flere enn 3 denne gang. Hadde vel håpet på minst ei lita tispe som kunne blitt igjen her, men slik ble det ikke. Guttene ser veldig flotte og livskraftige ut. Steffi er så flink selv om dette er hennes første kull. Faktisk så har jeg aldri hatt valper som har gått så mye opp i vekt første døgn som disse, så tydelig at mor har melk nok. Det er ikke uvanlig at de går litt ned i vekt i begynnelsen, og blir det vektøkning første døgn er den som oftest ikke så stor. Disse tre gutten har alle gått opp godt over 30 gram, så det er mye. Mamma Steffi har kjempematlyst, så hun kunne spist om så hvor mye mat som helst nå. Det er godt når fødsel og første døgn er over, så da kan man slappe litt mer av. Jeg sover på samme rom som mor og valper, så det blir ikke så mye søvn på meg. Jeg er litt hønemor og våkner til av alle små lyder 😀, så jeg spretter opp og undersøker at alt er i orden opp til flere ganger pr natt. Det er små gull og man blir glade i dem fra første stund 💗

Steffi med sine 3 gutter. Det er mye pesing på henne de første dagene, for det er en del etterrier.

Steffi passer på å ha gutten godt inntil seg hele tiden.

Lykkelig mor. Ja det er hun nok, men det er nok aller helst pesing som gjør at det ser ut som om hun smiler.

Den nest største gutten som veide 191 gram. Han får fargene til sin bestefar Tino ser jeg. Hvit fra magen og helt opp til haken. 

Sliten mamma, men passer godt på de små.

Viktig å ha alle i "armkroken" 💗

Her er førstefødte. Han var minst ved fødsel, men kan fort bli den største til slutt.

Den største gutten har en fin hvit flekk bak på nakken. Det samme hadde Steffi når hun var liten. Den er selvsagt der ennå, men går mer i ett med resten av pelsen når den lysnet.

Her blir alt gjort klart til valpene kommer.

Jeg har akkurat pusset opp valperommet / kontoret mitt nå, så det er første gang jeg har plassert valpekassen akkurat her. Det er vinter og kaldt på Oppdal nå, så jeg måtte prøve meg fram hvor valpekassen skulle stå. Jeg syntes ikke jeg fikk opp tempen ordentlig når den stod til venstre inntil veggen, så det endte med at jeg satt den til høyre. Der har de det varmt og godt. Dette er fra mandagen, og Steffi har ennå god matlyst.

Ligger og venter. Innhengningen kommer selvsagt til å være åpen så Steffi kan gå ut og inn som hun ønsker, men akkurat nå er det greit å ha den stengt så ikke de andre hundene roter til der inne. De første dagene må vi nok løfte henne ut av valpekassen, når hun skal gjøre fra seg. Tispene forlater ikke frivillig de små, men de må selvsagt ha noen turer ut for dagen, og de må også noen turer i dusjen for å bli vasket bak. Det er viktig at de er rene og tørre for valpene.


1 kommentar: