mandag 13. april 2020

T- Kullet kom til verden 3 april 2020. 2 hanner + 2 tisper

I begynnelsen av februar tok Raina og jeg en liten flytur til Ungarn og Budapest. Eller til en liten landsby utenfor Budapest som heter Zsámbék. Vi bodde på et koselig hotell der, men viktigst av alt var at vi fikk treffe drømmeprinsen Brill Padme Billy Elliot. Han bor i en annen liten landsby, Telki, ikke så langt unna, hos oppdretter og eier Zsuzsanna Pócza. Samme dag som vi kom fikk vi besøk av Elliot, og det var i grunnen kjærlighet ved første blikk. Det ble full klaff alle tre dagene vi var der, så både jeg og Raina (regner jeg med) var fornøyd da vi reiste hjem igjen. Det var litt spennende, for jeg kunne ikke være sikker på at det var de rette dagene. Tusen takk til Szuszanna og mann for trivelige dager, med middag på hotellet, kjøring til veterinær for å få tatt ormkur på Raina, og kjøring til flyplassen. Alltid trivelig å treffe dere.
Jeg er utrolig takknemlig for at jeg fikk bruke Elliot på Raina. Han er en av de fineste tibbehannene jeg vet om. Jeg var og hilste på oppdretteren for et par år siden, og da fikk jeg treffe både Elliot, faren og moren hans. Alle disse tre er  flotte eksemplarer av rasen, og de har alle gjort det stort i utstillingsringen. 
Det viktigste er likevel at de har god helse, og et fantastisk godt gemytt. Elliott er en kvikk og herlig type. Det samme er Raina.  Veldig trivelig tispe, og noen ganger kanskje litt vel kvikk. Hun er verdens snilleste, men en skikkelig utbryterkonge. Hun er ekspert på å finne rømningsveier ut av hundegården. Ikke for at hun vil stikke av, men mest på grunn av utfordringen ser det ut som. Når hun har kommet seg ut, går hun rett til døren og vil inn igjen. Heldigvis bor vi så avsides til, at det er ikke noe farlig trafikk her. Raina er selvsagt også helsesjekket på alle måter, og bare med gode resultat.
Resultatet etter vår lille tur til Budapest ble født noen minutter før midnatt 3 april. Fire flotte valper med gode vekter, 172-195 g, og to av hvert kjønn. Kunne ikke vært mer perfekt. Eller teoretisk sett hadde det vært perfekt med dobbelt så mange, for det er veldig mange som ønsket seg en valp fra dette kullet. Kanskje noe av det verste med å være oppdretter, er å gi beskjed til de som har ventet på valp, at det ikke ble noen til dem i denne omgang. Nå er det bare slik, og man må prioritere de som har ønsket først. Selvsagt ønsker jeg å beholde ei tispe selv. 

Far og mor til kullet. Utrolig vakre Elliot fra Ungarn, og min egen Raina som er import fra Finland. Egentlig veldig mye nytt i denne stamtavla. I tillegg til Elliot, så har Raina mye nytt bak seg gjennom sin mor som er fra England.
Første døgnet 04.04.20. En sliten mamma med sine fire små. Tispene på begge ytterkantene, og hannene i midten. Store flotte valper.

Når alle har begynt å patte, er det som musikk i mine ører. Ingen lyd er bedre enn smattingen fra fornøyde små valper. 04.04.20

Søndag 5 april. Ser ut som noen små mus første døgnet, men du verden så fort de forandrer seg. Alle valpene gikk en del ned i begynnelsen, men vekta begynte å øke igjen etter 1 1/2 døgn. Det er helt normalt. Det tar litt tid før mor får skikkelig med melk.

Søndag 5 april. Valpene er nesten 2 døgn gamle. Ei stolt mamma Raina med sine små.

Fire små velskapte mirakler på 2 1/2 døgn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar