tirsdag 4. juni 2019

Valpeliv den siste uka.

Kan vel gjerne innrømme at det er nok å gjøre om dagene 😃 Det er mange valper og voksne som trenger meg, og selv om det er arbeid, så er det trivelig også. Valpene er begynt å tisse selv, så nå må det skiftes på tre plasser, temmelig ofte. Eldstegutten Balder er mye ute av innhengningen, og leker med de voksne hundene. Han har fått noen turer inn til de små, men tror han syntes de blir altfor kjedelig. Mye artigere med Steffi og Flora som er unge voksne, og derfor fremdeles veldig leken. R-gjengen har fått to nye plasser den siste uken. Først utvidet jeg valpekassen, og så gjorde jeg i stand ei innhengning på gangen/stua. Kan vel si at de trives best der, men jeg tar de inn i valpekassen igjen om kvelden. Det er lettere for Tilde å komme seg inn og ut til valpene der. S-kullet fikk i dag større plass. Bygde på valpekassa, så de får beveget seg mer. Utrolig hvor mye de forandrer seg med en gang de får mer plass å gå på. De har også fått et par turer inn i innhengningen til de andre 5, men tror de er kjedelig besøk. De legger seg bare å sove med en gang de kommer dit. Det er i hvert fall mye som skjer her, og for hver dag som går, blir det mer moro med dem. Her er noen bilder fra den siste uka. Mest av R-Kullet denne gang, for det er de som er i mest utvikling akkurat nå.

R-Kullet i valpekassa sist torsdag.

Er vel dette man kaller søskenkjærlighet.

Dagen etter at de ble 3 uker, fikk de større valpekasse. Da ble det straks mer liv i dem.

Nå har tispa oppdaget lekene, og den gule giraffen er veldig spennende.

Så må man selvsagt sjekke hvordan den smaker...ja og så klør det litt i gommene på grunn av tennene som begynner å komme frem.

Stor plass, men hvem har vel bruk for det. Blå gutt har fått orkesterplassen her.

Mamma Tilde har litt av en jobb med å holde styr på ungeflokken sin.

Så er det tid for første måltid på ny plass. I går ordnet jeg innhengning til dem i gangen ved stua. Nå har de full oversikt over alt som skjer. Jeg henger tepper opp på grindene når vi har verandadøra oppe. Selv om det er fint ute nå, vil jeg passe på at de ikke får for mye trekk ennå.

Et lite krypinn har de også fått. Foreløpig er det helst Tilde som bruker den, men de små er litt nysgjerrige på hva det er. Vil tro at om ikke alt for lenge, så ligger hele gjengen der inne.

Så artig å endelig få hilse på de større hundene. Her er det Flora som er fremme å snuser på dem. Må si jeg er imponert over hvor trygge de er i nye situasjoner. De har tatt alle forandringene på strak arm.

Det er helst tispa som er blitt flink å smake på maten. De andre har så vidt vært litt bort i den. Tispa og grå gutt drikker i tillegg litt geitemelk. De andre har ikke helt fått øynene opp for den. Det er ingen hast, for de får nok mat hos mammaen sin.

Litt snusing på Flora. De store er veldig opptatt av valpene, og ligger gjerne utenfor innhengningen.

Så har de fått besøk av de tre blonde i S-kullet. Jeg vet ikke om det var så veldig spennende akkurat. Litt slikking og snusing på hverandre, men ellers ble det mest soveparty.

En klump med valper.

Nina er kommet hjem fra skolen, og da er det ekstra stas med litt valpekos.

De må tas opp en etter en, så alle får litt Ninakos.

8 stk glede. Eldstegutten Balder har også vært på besøk eet par ganger, men jeg tror han syntes disse er altfor små og altfor kjedelig for han. Mye artigere med de store. 

Seriøst... skal jeg sitte i fengsel hele dagen... Nei da, han er veldig mye ut av innhengninga om dagen. Også ute på terassen, og i hundegården. Når han skal sove, og når jeg skal gjøre noe annet, er det tryggest å ha han her inne. Han har ikke noe å klage på, for det er god plass.

Flora...pleeeees hjelp meg ut.

Ok, greit du holder meg med selska i hvert fall.

Så har Nina vært på loftet og hentet et lite hus til Balder også. Det var veldig spennende, og måtte prøves ut. Jeg har teppe på grindda ho han også, for å unngå for mye trekk fra veranda døra, som er rett ved siden av. Han er mye ute også, så han er vant til det, men tenker at det er greit å ha det lunt og fint når man skal sove.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar