søndag 10. mai 2020

5 uker nå

Ja hva kan man si. Tiden går fort. Det er så rart dette med å ha valpekull. Den første tiden er det så viktig å følge med på at alle patter godt, legger på seg og er friske. Noen ganger kan de få litt dårlig mage, og da må man kanskje hjelpe til ekstra. Da er det viktig å følge godt med på vekta, gi dem zoolac, og i noen tilfeller veske under huden. Det skal ikke mer til enn at moren spiser noe hun ikke skal, slik som Raina som fikk tak i en sjokoladebit, så er det fare på ferde for de små. Denne episoden førte til at det var ekstra viktig å passe på, men alt gikk godt. Litt ekstra tillegg noen ganger, og de la på seg og vokste som de skulle. Så kommer tiden til at de skal spise selv. Det kan være litt forskjellig hvor flinke de er. Dette kullet var veldig flinke, utenom grønn gutt. Han lot seg ikke friste av den maten, men gjett når jeg kom med stekt karbonadedeig... ja da var det ingen problem med å spise selv. Han har uansett får i seg riktig og næringsrik mat, så det har gått greit.
Nå er de altså 5 uker, og ny bekymring begynner.
- Har de navlebrokk?, noe som ikke er uvanlig på rasen. Som oftest er det små navlebrokk som veterinæren ved 8 ukers kontroll, mener er medisinsk ubetydelig. Så i grunnen er det ikke så farlig, men man vil jo helst slippe det. Det ser ikke ut som om noen i dette kullet har det, så det er jeg glad for.
- Så er det tenner. Har alle fått sine 6 tenner nede mellom hjørnetennene. Det er ikke så lett å se ennå, for det er jaggu smått. Men det er også noe som gjerne bør stemme hvis man skal på utstilling med hundene. Det jeg kan se med mitt dårlige syn foreløpig, virker greit.
- Så er det testikler på hannene. Kommer begge ned. Det er veldig tidlig ennå, og vanskelig å si om de kommer på plass. Jeg lever i håpet, for det er meningen at begge guttene skal på utstilling. Er ikke begge på plass ved 8 uker, så tar jeg ikke sjansen på å selge de til utstillere eller oppdrettere. Som kosehund er det ikke noe problem.
- Og ellers. Jeg hadde vel håpet på at begge tispene også skulle gå til utstilling. Orange tispe beholder jeg nok selv, og hun blir her. Rosa tispe har vel det nydeligste hodet i dag syntes jeg, men hun blir dessverre ikke helt sort på snuten. Når de ikke er blitt det til nå, så kan jeg ikke regne med at de blir det senere. Det er utrolig synd for jeg liker henne så godt, men det har jo ikke noe å si for annet enn utstilling. 
Så nå er det bare å følge på videre utvikling med dem. Det er ikke bare å parre hunder og sette valper til verden. Det er mye som skal stemme, følges opp og passes på hele veien. Det er viktig at de skal være friske, sosiale og mest mulig etter rasestandarden, når de reiser til sitt nye hjem.

Melkebaren til mamma er fremdeles det viktigste i verden. For Raina er det nok ikke like behagelig, for de små har fått skikkelig vampytenner. Det kjennes nok godt når ivrige munner skal ha tak i den beste patten.

Blå gutt

Han er en herlig liten plugg, og til nå utvikler seg akkurat som han skal. Han er den mørkeste av guttene, men blir bare lysere og lysere i pelsen. Han kommer enten til å få navnet Chamiilon`s Top Of The World, eller Chamiilon`s That`s Jazz.

Han ville så absolutt ikke sitte når jeg skulle ta bilde. Det var enten gå eller ligge, så da måtte han bare ligge.

Mørk ennå, men lysere under.

Jøss, hodet litt opp...kan vi få et smil.

Det kom smilet..... eller i hvert fall ville han se på meg. Det er et vinn. Han er en trygg og fin gutt, og flink å spise selv.

Grønn gutt

En nydelig liten bamse. Han var den største før sjokoladeepisoden til Raina, men etter det så lå han litt etter i vekt. Det dreier seg ikke om så mye, og jeg vil tro at han blir så kraftig som det er meningen han skal bli som voksen. Han har en kraftig fin benstamme. Han har fått litt ekstra tillegg noen ganger, så han er blitt håndtert mye. En veldig kvikk og sosial gutt. Han vil selvsagt også som broren, få et av navnene Top Of The World eller That`s Jazz.

Må vise at det er litt pøbelfakter også.

Hva kan man si, en skikkelig sjarmør.

Litt lettere å ta bilder av denne gutten, for han ville sitte.

Gjøre seg til for fotografen.

Så da er det nok, nå går jeg. Litt bustete på håret, men ellers bra.


Orange tispe - Chamiilon`s Touch Of Class

Jenta som antagelig blir her hos meg. Hvis jeg beholder noen, så er det henne. Jeg har jo reist helt til Budapest for å låne en nydelig hanne, så planen var selvsagt å beholde ei tispe etter han og Raina. Foreløpig ser alt bra ut, og hun er ei vakker lita jente. Navnet Ruby føler jeg passer til henne, så kanskje det blir kallenavnet.

Hun er faktisk den tyngste i kullet, men de andre er ikke så langt bak. Hun er no bra skjønn da.

Ei veldig trygg og sosial tispe. Hun vil gjerne ha litt oppmerksomhet fra meg når jeg er utenfor innhengningen.

Den absolutt mørkeste av alle valpene. Spørs om hun får samme farge som Steffi. Hun var like mørk som valp. Jeg må vel innrømme at jeg er veldig glad i de lyse gyldne, men hun blir nok fin hun også, selv om hun blir litt mørkere. Hun kan jo enda bli lysere i pelsen, så vi får bare vente å se. Den sorte masken blir hun i hvert fall å beholde, og det er bra.

Jepp, kan stå fint også. Helt tilfeldig egentlig, for hun reiste seg opp for å gå.

Selv om det er mye styr med fotograferingen, så er hun trygg og har halen oppe. Det gjelder alle fire valpene.

Egentlig det første bildet jeg tok, så det er før hun kom seg opp på bena.


Rosa tispe - Chamiilon`s This Is My Life

Jeg simpelthen elsker det hodet på denne tispa. Hun er rett og slett nydelig. Dessverre så ser det ikke ut som om hun vil bli helt sort på snuten. Det er ikke noe som er et problem egentlig, men når det gjelder utstilling er det ikke noe fordel. I og med at det ble slik, blir det litt endring i planene. 

Kullet er allerede forhåndsregistrert i NKK, og hun har fått stamtavlenavnet Chamiilon`s This Is my Life. Hun er ei kvikk og herlig jente, og vet å komme seg frem her i livet. Hun begynte litt trått når det gjaldt å komme opp i vekt, men det har hun tatt igjen til gangs. Hun er en liten plugg.

HUn er vel egentlig enda lysere i pelsen, enn det ser ut på bildet. Mine drømmefarger. Hun har det nydelige intense blikket som jeg elsker.

Hun er jo vakker, selv om hun har litt lysere snute enn det jeg ønsket.

Vakker lita dame. Veldig trygg og sosial. Et herlig vesen.

Og det skader ikke med ett til bilde av denne lille skjønnheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar