søndag 3. mai 2020

T-Kullet 4 uker

Tiden går fort, og valpene er allerede 4 uker. Det ble de for 2 dager, eller rettere sagt 1 1/2 dag siden. De får nå fast føde 3 ganger for dagen, og alle er flinke til å spise selv utenom grønn gutt. Han vil ennå ha maten på fingrene mine 😸. Regner med at han syntes det er lettvint. De dikker også geitemelk fra skål 3 ganger for dagen. Nå er det kommet inn ei vannskål også til dem, og de forsyner seg av det også. De er rett og slett blitt større og mer selvstendig. Fremdeles er det nok mest søvn, men det er også en del lek. Der sitter jeg som en stolt hønemor på sofaen ved siden av valpegården, og nyter synet av de små i lek. De fikk større plass også i går, så nå er det enda mer vandring på dem. Gleder meg i grunnen til de blir 1 uke eldre, for da blir det enda mer lek. Raina vil fremdeles være mest sammen med valpene, men oppholder seg mer og mer på stua når de sover. Hun trives også ute sammen med de andre. Valpene er veldig sosiale, og vil gjerne komme på fanget å ha kos når jeger i valpegården. Nå som den er blitt større, kan jeg sitte litt der inne sammen med dem. Det er ellers veldig rolig hos dem. Ikke mye sutring og mas. Jeg har i grunnen overtatt jobben med å plukke opp bæsj, og det er helt greit. Det er temmelig mye som kommer ut av de små kroppene, så Raina skal slippe å fli opp etter dem. Tisselakene blir også temmelig gul i løpet av dagen. Om 1-2 uker begynner vi utetreningen. Det må bare først bli litt mer vårlig her på Oppdal.

De begynner å bli skikkelig fine nå. Ser ut som små tibber, og ikke mus. Blå og grønn gutt øverst, orange og rosa tispe nederst. Egentlig veldig forskjellige alle sammen. Spent på videre utvikling.

To aldeles nydelige gutter. Grønn til venstre, og Blå til høyre.

Et til bilde av skjønnhetene. De har jo rørt litt på seg siden det forrige.

Og ja, det skulle vært bilde av tispene sammen også, men det glemte jeg rett og slett. Får ta det en annen dag. To skikkelige hjerteknusere dette i alle fall 💓

Blå gutt den mørkeste av hannene. En kompakt liten klump som elsker å leke med de andre.

Grønn gutt har mørk fin maske, men litt lysere i pelsen. En veldig kosete gutt som gjerne sitter på fanget.

Orange tispe er vel den som mest sannsynlig blir her hos oss. Hun er ei robust tibbejente som er veldig kosete og skjønn.

Rosa tispe er også nydelig. Jeg elsker hodet og uttrykket hennes. Hun var egentlig sterk kandidat til å bli igjen her hos oss, men jeg tror dessverre hun ikke blir så godt pigmentert på snuten som jeg ønsker. Kan hende jeg tar feil, men tiden får vise. Hun er ei glad og kvikk jente, som vet å komme seg frem her i verden.


Valpene fikk litt større plass i går. Jeg slo ikke grinda helt ut, for jeg vil de skal ha en god og trygg krok å sove på. Fakta er vel heller at de sover litt over alt, og veldig gjerne på det lille grå teppet. Tilde, Steffi og Livi fikk komme inn å hilse på dem. Steffi er helt vill, og vil gjerne opp i til dem, men jeg venter litt. Tilde vil også hilse på, men er vel mest opptatt av å se om det ligger noen matbiter igjen etter Raina. Livi holder seg litt i bakgrunnen, men leter selvsagt etter mat hun også. Hun var og hilste på valpene. Artig å se hvor trygg valpene var på besøket. Skikkelig logring, og ville så absolutt snuse på de store. Raina er ikke kjempeglad for å ha andre voksen i nærheten, selv om hun tolererer det. Derfor venter jeg med mer besøk til hun føler det er riktig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar