torsdag 11. juni 2015

Valpene 5 uker. Bildene ble tatt for 2 dager siden.

Nå er valpene 5 uker, og de er blitt forhåndsregistrert i NKK. De har derfor også fått sitt kennelnavn. Navnene har de fått etter ei rose som begynner på H. Jeg syntes det er fine koselige navn, og alle navnene kunne passet på hvem som helst av valpene.
Nå er det begynt å bli skikkelig aktivitet i valpegården. De er mye våkne nå, og da går det i full fart. De løper, hoper og spretter, og ikke minst lekesloss. Jeg kan bekrefte at de har fått tenner, etter å ha fått mange små tannmerker på tærne. Lona kan nok også bekrefte det, for det er ikke bare behagleig for henne å mate de små pirayaene nå. De har også begynt å skjønne at det faktisk går an å klatre over innhengningen i valpegården, for den er ikke så høy der Lona hopper over. De er rett og slett noen skjønne små bamser nå. Jeg skal på utstilling på Hadeland til helga, så da blir jeg borte fra de et par dager og det blir hardt. Kommer til å savne dem, men vet at de blir passet godt på av datteren min.
Valpene er fremdeles veldig jevne i vekt, men den røde er nok den største av dem.
 Det er utrolig hvor fort de vokser og utvikler seg nå. Moren min er på besøk hos meg, og hun kommer hver dag inn og sier hun skal se hvor mye de har vokst det siste døgnet. De er noen fantastiske små skapninger, og en føler rett og slett ærbødighet over å få følge dem opp fra fødsel til de er blitt små valper på 8 uker.
 
Ei nydelig og rolig lita tispe. Selv om hun er av de roligste i kullet, har hun ingen problem med å forsyne seg av melkebaren til Lona. Der er hun effektiv. Ei hjertegod lita jente :) Hun har fått navnet Tuva hos sine nye eiere, og skal bo i Nord Trøndelag.
 
Gutten er fremdeles en av de tøffeste og mest aktive i gjengen. Han hopper og spretter og er bare glad. Han er minst i størrelse, men nest størst på vekt, så han får det han skal ha. En veldig pen liten gutt. Jeg fikk ikke noe bra 5 ukers bilde av han, så måtte bruke det som var tatt et par dager før. Jeg hadde planer om å beholde han selv, men har vel innsett at jeg ikke bør ha en hanne til. Han vil også bli så nært beslektet de fleste tispene mine, så jeg kan ikke bruke han på dem heller. Men han er en vakker gutt, og jeg ville likt å vise han på utstilling :)
Nå er det bestemt at gutten skal flytte til Finland, og bo sammen med sin onkel og bror til pappa. Han vil bli kalt Lysti til hverdags. Veldig trivelig at han kommer dit :)

Hun fikk navnet Honeybun, som ofte blir brukt som kjælenavn på de en er glad i. Hun er den aller største og tyngste i kullet, og veldig lik på pappaen sin side. Hun er ei veldig tøff og uredd tispe, som er først ute til å prøve alt nytt. Alle i kullet er veldig trygge valper, men denne og gutten har vært de første til å utforske nye ting. Ei veldig pen tispe som bare blir lysere og lysere i pelsen.
 
Den mørke skjønnheten har fått navnet Hope and Glorie. Hun er mørk nå, men vil nok bli helt lys som voksen. Hun er ei rolig og snill lita jente, men det er futt og sprell i henne også. Hun var den første til å prøve seg på å klatre over innhengningen :) De nye eierne har gitt henne navnet Daisy, og hun skal bo i Bergen.

Til slutt har vi sistefødte, som er gul jente. Hun fikk navnet etter rosen Halo Star, Halo betyr glorie og star stjerne. Halo Stars blir også brukt i forbindelse med ringene (gass) rundt stjerner og planeter. Hun og rød finner gjerne på mye sprell sammen. Ei nydelig lita jente som barnebarnet mitt Nina kaller for Hvite sokk, siden hun er hvit nederst på føttene :)

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar