onsdag 17. juni 2015

Valpene 6 uker i går - Du verden som tiden flyr

Det er rett og slett utrolig å se hvor fort disse små utvikler seg. Fra å bli født som små "mus" for 6 uker siden, er de nå blitt til noen skjønne minitibber. Fra en dag til den andre er det helt forskjellige skapninger. Ene dagen kan de ligge for det meste rolig, og leve kun for mamma sin pupp :) Neste dag er de i fullt firsprang. Leker med hverandre, med lekene sine, løper og hopper, og er rett og slett blitt hunder. Med det kommer også selskapssyka. Er de våken, vil har de ikke noe i mot at det er noen hos dem. Får de bite litt i tærne og fingrene er de storfornøyde. Nå har de begynt å komme noen turer ut på stuen også. I begynnelsen var det jo litt skummelt, å skulle møte den "store" verden, men nå går det helt greit. Jippiii, enda mer plass å løpe på.
I går var det ukedagen for å gjøre forskjellige ting. Klørne skulle klippes for fjerde gang. Jeg starter med det når valpene er 3 uker, så gjør jeg det en gang i uken fremover. Første gang var veldig greit, for de sover seg gjennom det meste da. 2 og 3 gangen var det litt mer protester, for da ville de gjerne gjøre andre ting. I går gikk det faktisk veldig greit, selv om de er i en aktiv alder. Jeg ventet til de var utslitt selvsagt :), så da orker de ikke protestere så mye. De halvsov seg gjennom det meste av prosessen. Det er lurt å tenke på for nye eiere, når de skal overta kloklippingen selv. Gjør det når de er trette. Jeg bruker også å bade valpene når de er mellom 5 og 6 uker for første gang. Siden jeg var borte i helga har jeg ikke fått gjort det ennå, så i dag skal de få seg sitt første bad. Det er så herlig etterpå, for de blir helt annerledes. Noen skikkelige små teddybjørner. Jeg skal prøve å få tatt noen fine bilder av dem med sin nye sveis senere i dag :)
 
Lille søte Tuva som var så heldig å få treffe sine nye eiere, da de kjørte gjennom Oppdal på torsdag. Det så ut som om det ble kjærlighet ved første blikk :) Tuva er nok den roligste i gjengen i dag, og jeg tror kanskje hun av utseende er mest lik mammaen sin. Hun er tøff nok når hun leker sammen med de andre, så det er mange hopp og sprell i henne også :)

Gutten som er så heldig og skal flytte til sin onkel i Finland, har fått kallenavnet LYSTI. Han er ikke den som er størst i størrelse, men er den som er tyngst i vekt. Han har en kompakt fin kropp, og er en modig liten gutt. Han kommer skikkelig til sin rett når han har hele stua å leke på :)

Rød tispe er den som er størst i størrelse, og omtrent like tung som gutten. Hun har en veldig kraftig og fin benstamme, og minner meg mye om sin far og bestefar som bor i Finland. Ei veldig vakker tispe med god pels.

Daisy som skal ble Bergenser, er også ei kraftig fin tispe. Hun er ikke den "roper høyest", men hun er så absolutt med på ting. Hun er som de andre veldig kosete og elsker å bli holdt på fanget. Ei vakker tispe, og også hun med god pels. Litt artig å se hvordan tibbene skifter farge når de vokser opp. Nå er Daisy blitt like lys som rød tispe var tidligere. De er nokså like når jeg ser de ovenfra, og det har hendt at jeg har tatt feil. Like mye pels, og lik størrelse på dem.

Gul tispe er sammen med rød og grønn, de som er mest frempå. Ingen utfordringer er for store virker det  som. Hun virker nesten like stor som rød i størrelse, men er litt lettere type. Hun gjør seg bemerket med sine hvite sokker. Hvem er hun lik tro.... Jeg syntes jeg ser en del pappa her, og det er nok mye av det. Av erfaring vet jeg likevel at når valpene vokser til, vil det komme frem mange trekk fra begge foreldre, og selvsagt det beste fra dem ;) Hun er ei nydelig fin tispe med god pels.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar