fredag 19. august 2022

Z-Kullet 7 uker

 En ting er sikkert, det å ha valper er nesten like tidkrevende som å ha små unger 😂 Jeg klager ikke, for jeg storkoser meg med dem, men kjenner at det blir det som populært kalles for tidsklemme 😅 I forgårs for eksempel tenkte jeg at jeg skulle koste på meg å se en film. Det tok minst 4 timer før jeg fikk sett den ferdig, men da var det inkludert å hente Nina også. For nå krever disse små sitt. Valpegården er kun til å sove i. Selvsagt er det greit å rote litt der før man sovner, men ellers er det ikke noen plasser å være. Etter en god søvn så krever de å komme rett ut, for da er det tid for tissing og bæsjing. De elsker å være ute, så jeg begynner å lure på om de ikke narrer meg til å ta de ut noen ekstra ganger. De gir beskjed om at noe er på gang, når de kommer ut setter de seg ned, men ingenting kommer. Så er det full lek. Må advare nye eiere, at jeg ser tendenser til at de blir noen små gravemaskiner. Når de ikke er ute, er det selvsagt stua som gjelder. Kan være glad ikke interiørmagasinet kommer på besøk, for nå er det plassen til valpene som er prioritert. Blant annet ligger det masse gulvtepper på gulvene, så det ikke skal være så glatt for små fota. Dette mest for de minste valpene i Æ(A) kullet. De største løper over alt uten noe problem. Gjengen er veldig flink å spise. Det går ned på høykant både tørrfor og oppbløtt tørrfor med litt vom i. Den deler de helst med de minste valpene. Så er det bilder. Jeg knipser som bare det, men det er slettes ikke alt som blir like bra. Langt i fra 😛 Jeg syntes det er viktig med de ukes bildene, både for min del og nye eiers del. Det er veldig artig å følge de i utviklinga. De første ukene så var det i grunnen bare å knipse, og legge inn på bloggen. Valpene lå rolig å sov i valpekassa/gården, og jeg hadde masse tid. Nå er det, ja gud vet hvor mange bilder som må til. Sitte rolig er ikke en prioritet i deres hode. Jeg ser et fint motiv, men i neste øyeblikket er det borte. Når jeg tar ukesbildene så blir det sikker flere hundre av hver valp, og de fineste er det garantert feil farge på. Kan bekrefte at det kan komme noen spesielle gloser når jeg går gjennom dem. Men, etter mange forsøk blir det noen som er brukbare, og ukens resultat kommer nå. De er tatt over 3 dager, så da kan dere tenke dere hvor enkelt det var 😁


Chamiilon`s Zachary "Dennis"

En god og vakker gutt. Takler godt å ha en haug med søstre.

Hva kan man si. Han er en uredd og fin type. Kosete og absolutt kontaktsøkende, men det er de alle.

Han er rett og slett vakker, og det skal bli veldig spennende å følge med han fremover.

De andre fikk rosa bakgrunn, men det kunne jo ikke han få. Vi er så gammeldags at vi sier gutte og jentefarge 😅 Det blir vel bare en gang til jeg tar ukesbilder. Pleier å ta de siste når de er 8 uker, for da skal valpepermen deres bli ferdig.

Zachary er som oftest fin på de fleste bildene. Han var jo bedårende nydelig her. Han flytter til Elverum med tid og stunder.


Chamiilon`s Zemfira. "Sophie"


Hun med det bedårende blikket. Det skal hun ha denne skjønne jenta, at hun har et magisk blikk.

Ei nydelig lita tispe som er veldig lik moren i fargen. Som de andre er hun uredd og trygg lita frøken. Litt redd for støvsugeren i dag da. Vanligvis bruker jeg robotstøvsugeren, og da er de på valperommet som oftest. I dag fyrte jeg opp en vanlig, og da ble det litt uvant høy lyd. Zemfira og Zachary mente det var greiest å rømme bort, mens Zerlene og Zorina syntes det var mest spennende med den. Jeg syntes ikke det var noe rart at de ble litt skremt, for det var helt nytt for dem. Alt skal tilvennes.

Zemfira har en godhet i blikket sitt, men hun er like smårampete som de andre valpene. Man må ikke la seg lure.

Ingen kan vel se så beskjeden ut som henne da.

Kan vi pliiiis slutte å ta bilder nå. jeg vil leke med de andre. Joda, det ble slik.


Chamiilon`s Zorina "Evie"

Den mørke skjønnheten. Hun vokser seg bare penere og penere denne lille dama.

Se på det blikket. Det kan smelte hvem som helst. Zorina er ei veldig uredd og tøff lita dame. Hun er fremdeles den største tispa, og glad i mat. Når jeg gir de mat sammen med de minste valpene, så må jeg holde henne litt tilbake, for av en eller annen grunn mener hun at matfatet til de minste har bedre mat enn det de største får.

Kan man unngå å bli forelsket i noe slikt. Jeg er veldig fornøyd med bildene jeg fikk av henne denne gangen.

Fin i sveisen. Hun har kraftig fin pels allerede. Jeg var overraket over at hun var så lite redd da jeg slo på støvsugeren rett ved siden av dem. Hun bare så på den og lurte på hva jeg drev på med. Zorina er nok Nina sin yndling.

Matmor forlanger at de skal posere liggende også. Veldig viktig å vente til de er litt trette før man tar bilder, og uansett hva man skal gjøre. Klippe klørne er lettest når de nesten sover. De er forresten flinke til det alle sammen.


Chamiilon`s Zerlene "Tara"


Jeg bare rett og slett elsker det farskate blikket hennes. Hun minner meg veldig om Esme, tanten henne som flyttet til Island. Hun hadde akkurat samme uttrykk.

Nå må jeg jo innrømme at Zerlene var veldig trett på disse bildene, og hadde ikke mye lyst å posere. Det ser man faktisk på henne. Men til mitt forsvar må jeg si at jeg har forsøkt mange ganger både dagen før, og tidligere denne dagen å få tatt bilder. Da var hun i lekehumør, og slettes ikke villig til å være rolig ett sekund en gang. De bildene som faktisk ble bra, hadde igjen helt feil farge.

Godt humør på tøtta. Zerlene er nok den tøffeste av dem alle. Hun virker uredd for alt som skjer. I dag når jeg slo på støvsugeren rett ved siden av valpene, så stakk et par av dem av, Zorina virket uinteressert, mens Zerlene syntes det var veldig spennende. Hun måtte snuse på støvsugeren, og fulgte etter den når den for over gulvet. Veldig artig å se når hodet for frem og tilbake i takt med støvsugeren.

Hjelper det om jeg geiper til deg tro. Slutter du å ta bilder da..

Minner litt om sinnataggen, men så utrolig skjønn. Denne jenta har masse personlighet.

Kan være litt arrogant også.

Jeg startet å legge ut disse bildene kl 10:31 i dag, ser jeg på bloggen, og først nå er jeg ferdig. Det er mye som skjer. Disse skal luftes, og de skal leke på stua. Da må jeg ha oppsyn med dem. Når de sover, så må de voksne få seg en tur. Da går jeg med dem og katta Rufus. Han følger alltid med. Så er det å skifte på valpegårdene deres. Det blir fort rotete der, og selv om de største er flinke til å gjøre fra seg ute, blir det noen tisseflekker. Det må bort. Det samme er det hos de minste. Z-kullet hadde jo en valpegård nær stuen også, men den har jeg tatt ned. De er jo løse der når de er våkne, og når de vil slappe av går de selv inn på valperommet. De trives der. Tenk 7 uker allerede, og neste helg reiser den første av valpene. Å hjelp... nå kom jeg på at jeg jo må sy valpetepper som de skal få med seg. Alt må være klart med både valpen og valpepakken til de skal flytte. På mandag blir det forresten en tur til veterinær for helsesjekk, vaksine og chip.


Må bare legge ut noen ekstra bilder av Zerlene. Det ble faktisk veldig fine bilder, men fargen ble nesten sort-hvit. Zerlene har en kompakt fin kropp, med føttene fint plassert i hvert hjørne. Gleder meg til å følge med henne i utviklingen.

Hun er jo rett og slett bare vakker. På disse bildene var hun ikke trett, så da hadde hun ikke det samme furtne uttrykket som på de andre. Men hun ville ikke være rolig i det hele tatt. Hun skulle bare ned fra sofaen å leke med de andre. Det er et under at jeg fikk så fine bilder av henne i det hele tatt.

Hun ser rolig ut, men hun vil helst være på gulvet. Zerlene er en shower og et sjarmtroll.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar